Waarmee kunnen wij je helpen?

1. Veelgestelde vragen over de offerte

2. Veelgestelde vragen over reserveringen

3. Veelgestelde vragen over de betaling

4. Veelgestelde vragen over de uitvoering van de reis


1. Veelgestelde vragen over de offerte

1.1. Kan ik zelf de reisdata bepalen?

Als je een bus huurt bij FlixBus Huren, bepaal je zelf het vertrek- en aankomstadres, de datum en de vertrektijden. Daarnaast is het ook mogelijk om tussenstops in te plannen, wij passen de reis naar je wensen aan.


1.2. Welke bus formaten zijn er?

We hebben bussen in alle soorten en maten. Welke bus en welke busgrootte voor je reis wordt gebruikt, is afhankelijk van de beschikbaarheid. Je persoonlijke prijs wordt altijd berekend op basis van het door jou ingevulde aantal personen. Wij zullen dan de daarbij passende busgrootte voor je groep vinden.


1.3. Is er in mijn bus een toilet voor noodgevallen aanwezig?

Als je hebt gereserveerd voor een groep groter dan 41 personen en de reisafstand is 100 km of meer, dan kunnen wij een toilet garanderen aan boord van de bus. Het toilet is alleen voor gebruik bij noodgevallen en de capaciteit ervan is beperkt. In overleg met de chauffeur kan er soms een korte pauze gehouden worden.


1.4. Hoe zijn de bussen uitgerust?

Standaard zijn bussen vanaf 41 personen uitgerust met een microfoon, muziekaansluiting en koelbox/koelkast. Kleinere bussen kunnen hiervan afwijken. Mocht je aanvullende verzoeken hebben, laat het ons dan weten door dit te schrijven in het opmerkingenveld bij het reserveren of stuur een e-mail naar huren@flixbus.nl. Daarna zullen wij een offerte op maat maken.


1.5. Wat is bij de prijs inbegrepen?

De aangeboden prijs is inclusief alle kosten voor parkeren, tol en (indien nodig) de accommodatie en maaltijden van de chauffeur. Niet in begrepen in de prijs zijn tussenstops van meer dan 15 minuten het houden of het gebruik van de bus ter plekke. Als je hiervan wel gebruik wilt maken, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar huren@flixbus.nl of dit te schrijven in het opmerkingenveld bij het reserveren. Wij zullen je dan een passende offerte aanbieden.


1.6. Zijn er prijsverschillen voor kinderen en volwassen?

Er zijn geen prijsverschillen, elke passagiers moet zijn eigen zitplaats hebben.


1.7. Hoe weet ik of er nog een bus beschikbaar is voor mijn reis?

Zolang je een vaste prijs krijgt op www.huren.flixbus.nl zijn er nog bussen beschikbaar en is een boeking via onze website nog steeds mogelijk. Over het algemeen kunnen wij een bus garanderen tot vier dagen voor vertrek.


1.8. In welke landen kan er met FlixBus Huren gereden worden?

Op dit moment kunnen wij in de meeste Europese landen reizen, namelijk: België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Hongarije, Italië, Kroatië, Liechtenstein, Luxemburg, Monaco, Nederland, Oostenrijk, Polen, Slowakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Zweden, Zwitserland.

Het starten van een reis is niet mogelijk in de volgende landen: Denemarken, Groot-Brittannië, Hongarije, Kroatië, Liechtenstein, Luxemburg, Monaco, Slowakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Zweden.


1.9. Is het busgebruik ter plekke inbegrepen in de prijs?

Het gebruik van de bus ter plekke is niet automatisch inbegrepen in de prijs. Als je hiervan wel gebruik wilt maken of de bus ter plekke wilt houden, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar huren@flixbus.nl of dit te schrijven in het opmerkingenveld bij het reserveren.Daarna zullen wij een offerte op maat maken.


1.10. Kan ik een bus voor de hele dag huren?

We maken graag een passende offerte voor je gewenste reis en wij bieden bussen voor een hele dag aan. Helaas kunnen we geen vast dagtarief aanbieden. Laat ons je concrete plannen weten per e-mail huren@flixbus.nl en wij zullen je een persoonlijke en vrijblijvende offerte sturen.


1.11. Kan ik de bus voor een stadstour huren?

We maken graag een passende offerte voor de gewenste rondrit door een stad naar wens. Helaas kunnen we geen spontane stadstours plannen en vernemen we graag van te voren de route en vertrektijden.


1.12. Kan ik de bus voor meerdere dagen huren?

Je kan bij ons een bus huren voor reizen van meerdere dagen. Om je een offerte op maat te sturen zouden we graag je reisplanning per e-mail ontvangen. Je kunt deze versturen naar huren@flixbus.nl. Meer informatie over meerdaagse reizen vind je hier.


1.13. Wat zijn de annuleringsvoorwaarden?

  • Bij een annulering tot 14 dagen voor de geplande vertrekdatum ontstaan geen annuleringskosten.
  • Bij een annulering die tussen 13 tot 7 dagen voor de geplande vertrekdatum wordt doorgegeven ontstaan annuleringskosten ter hoogte van 75 % van de overeengekomen totaalprijs van de reis.
  • Bij een annulering die tussen 6 tot 1 dag voor de geplande vertrekdatum wordt doorgegeven ontstaan annuleringskosten ter hoogte van 90 % van de overeengekomen totaalprijs van de reis.
  • Bij een annulering op de reisdag zullen annuleringskosten onstaan ter hoogte van 100 % van de overeengekomen totaalprijs van de reis.


2. Veelgestelde vragen over reserveringen

2.1. Waarom kan ik alleen meteen boeken en niet reserveren?

Wanneer de door jou aangevraagde reis binnen 14 dagen plaatsvindt, kunnen wij je geen vrijblijvende offerte aanbieden via de website. Op basis van een korte termijn aanvraag is alleen een directe boeking mogelijk via de website.


2.2. Hoe kan ik mijn kortingscode gebruiken?

Je kan je kortingscode gebruiken door de code in te vullen in het daarvoor bestemde veld: “Kortingscode”. Let op: er kan per reservering 1 voucher verzilverd worden en alleen FlixBus Huren kortingscodes worden geaccepteerd.


2.3. Is de reis gegarandeerd bij een succesvolle reservering?

Een reservering betekent dat wij de reis gegarandeerd zullen verzorgen voor je. Wij behouden echter het recht om de reis te annuleren als er niet tijdig wordt betaald of wanneer er sprake is van een risicoreis.


2.4. Kan ik wijzigingen aanbrengen in mijn reservering?

Tot 14 dagen voor de geplande vertrekdatum zijn wijzigingen nog mogelijk. Let op: wijzigingen kunnen leiden tot een verandering van de prijs. Je kunt ons mailen of bellen met je wijzigingsaanvragen.


3. Veelgestelde vragen over de betaling

3.1. Met welke betaalmethoden kan er betaald worden?

Je kan betalen via factuur, automatische incasso of credit card. Bij een boeking binnen 14 dagen voor vertrek is het niet mogelijk om via factuur te betalen. Op speciale aanvraag kunnen wij hier een uitzondering voor maken.


3.2. Wanneer moet ik de reis betalen?

Het totaalbedrag moet uiterlijk 14 dagen voor vertrek op onze rekening staan. Mocht je gekozen hebben voor een automatische incasso of creditcard, dan zal het verschuldigede bedrag automatisch 14 dagen voor vertrek worden afgeschreven.


3.3. Ik heb nog geen factuur ontvangen. Welke stappen moet ik ondernemen?

Over het algemeen ontvang je de factuur binnen 3 werkdagen na de reservering. Heb je de rekening nog niet ontvangen? Neem dan alsjeblieft contact op met ons per email: huren@flixbus.nl.


4. Veelgestelde vragen over de uitvoering van de reis

4.1. Welke veiligheidseisen zijn van toepassing in de bussen?

In al onze bussen geldt voor elke reiziger gordelplicht.


4.2. Waarme moet ik rekening houden als ik will reizen met kleine kinderen?

Om kinderen veilig op de bestemming te laten aankomen raden wij het gebruik van autostoeljes aan bij kinderen onder de 3 jaar. Het is noodzakelijk dat je deze autostoeltjes zelf meebrengt. Om het autostoeltje op een busstoel te bevestigen is het belangrijk dat het stoeltje vastgezet kan worden met een 2-punts veiligheidsgordel. De verantwoording hiervoor ligt bij de ouder/verzorger van het kind. De buschauffeur behoudt zich het recht voor het vervoer van een kind te weigeren indien het noodzakelijke autostoeltje ontbreekt.


4.3. Hoe kan ik de chauffeur bereiken als ik de bus niet kan vinden?

Je ontvangt één werkdag voor vertrek, in de loop van de dag, een e-mail met een omschrijving van de bus en het noodtelefoonnummer van de chauffeur. Voor vragen over je reis kun je ons bereiken per email: huren@flixbus.nl of per telefoon op +31 (0)85 8880 385.


4.4. Wat gebeurt er als de bus vertraagd is?

Bij verkeersdrukte kunnen er ongeplande vertragingen ontstaan. Als je bus 15 minuten na de geplande vertrek nog niet op locatie is, bel dan eerst de chauffeur. Als je de chauffeur niet kunt bereiken dan kun je FlixBus contacteren op +31 (0)85 8880 385. Wij zullen dan je bus lokaliseren en je verder helpen.


4.5. Worden er tijdens de reis pauzes gehouden?

Tijdens de reis worden er in principe geen pauzes gehouden als die niet eerder afgesproken zijn met FlixBus Huren. Voor langere reizen (+4,5 uur) geldt er een wettelijke rusttijd van 45 minuten voor de chauffeur. Indien gewenst kunnen er korte toilet- en rookpauzes bij de chauffeur aangevraagd worden.


4.6. Mag er gegeten en gedronken worden in de bus?

Het is over het algemeen toegestaan om je eigen eten en/of drinken te nuttigen in de bus. Wel is het belangrijk om te weten dat het in goede staat achterlaten van de bus jou eigen verantwoordelijkheid is. Alcoholische dranken moeten met mate genuttigd worden. Kratten drinken mogen niet in het passagierscabine vervoerd worden, maar moeten opgeborgen worden in de bagageruimte. Wij zouden graag van te voren geïnformeerd worden om hoeveel eten en drinken het gaat, zodat we een bus kunnen inzetten met genoeg bagageruimte.


4.7. Is het toegestaan om eigen muziek af te spelen?

Over het algemeen is het geen probleem om eigen muziek af te spelen. Let wel: de chauffeur moet tijdens de reis de veiligheid van alle passagiers waarborgende muziek mag daarom niet de concentratie van de chauffeur beïnvloeden.


4.8. Wie is verantwoordelijk voor een vieze of beschadigde bus?

De kosten voor de standaardschoonmaak van de bus zijn bij de prijs inbegrepen. Let wel: extra schoonmaakkosten zullen verhaald worden op de verantwoordelijke boeker van de reis. Daarnaast zal schade aan de bus, veroorzaakt door de passagiers, ook door de boeker betaald moeten worden.


4.9. Hoe veel bagage kan ik meenemen?

Bij groepen tot 35 personen kan per passagier 1 stuk handbagage (max. 42 x 30 x 18 cm) meegenomen worden. Bij groepen vanaf 36 personen kan per passagier 1 stuk handbagage (max. 42 x 30 x 18 cm) en 1 stuk bagage (max. 67 x 50 x 27 cm) meegenomen worden. Zodra de bagage deze hoeveelheid en/of groottes overschrijdt, valt dit onder speciale bagage en moet het zo vroeg mogelijk aangemeld worden. Houd er rekening mee dat er voor een grotere bagageruimte extra kosten kunnen ontstaan.


4.10. Kan ik ook extra en/of speciale bagage meenemen?

Over het algemeen is het mogelijk, bij een vroegtijdige aanvraag, een bus te reserveren met extra opslagruimte en/of een aanhangwagen te boeken. We kunnen ook speciale fietsaanhangers of skiboxen organiseren om je speciale bagage te vervoeren. Informeer ons zo vroeg mogelijk indien je extra bagage of speciale bagage meeneemt. Houd er rekening mee dat er voor deze verzoeken extra kosten in rekening kunnen worden gebracht.


4.11. Kan ik de bagage in de bus achterlaten?

Op verzoek bij FlixBus Huren is het mogelijk om je bagage in de bus achter te laten. Let wel: hierdoor kunnen extra kosten ontstaan.


4.12. Mag ik mijn hond meenemen in de bus?

In principe is het niet mogelijk om je hond of andere dieren mee te nemen in de bus.


4.13. Waar moet ik op letten bij een internationale reis?

Plan genoeg tijdbuffer in voor je reis, omdat er grenscontroles uitgevoerd kunnen worden en hierdoor de reistijd langer kan duren. Houd er ook rekening mee dat wanneer je naar het buitenland reist, alle passagiers de noodzakelijke documenten (bijvoorbeeld een identiteitskaart, paspoort, visum, verblijfsvergunning, enz.) bij zich moeten hebben en alleen belastingvrije goederen mee mogen. De bagage mag niet worden afgesloten om de grencontroles te versnellen en moeten worden gemarkeerd met naam en adres om verwarring te voorkomen.


4.14. Wat kan ik doen als ik iets vergeten ben in de bus?

In dit geval kan je contact opnemen met FlixBus Huren via huren@flixbus.nl of per telefoon op +31 (0) 85 8880 385. Houdt hierbij het boekingsnummer bij de hand en vermeld op welk deel van de reis (als er meerdere ritten waren) je iets vergeten bent. We zouden tevens een omschrijving van het verloren item ontvangen. Wij zullen daarna contact opnemen met de buspartner en chauffeur en zullen je tijdig informeren.